Best WordPress Hosting
 

Jászai Mari bordatöréssel fejezte be A tolonc forgatását

via mozinezo.hu => eredeti post link

Az idei Budapesti Klasszikus Film Maraton számos film ritkasággal örvendezteti meg a közönséget, köztük az egyik korai magyar némafilmmel, A tolonccal, amelyet felújított és digitalizált változatban, eredeti pompájában lehet majd megtekinteni. A Kertész Mihály által rendezett alkotás kópiája 2006-ban került elő a New York-i Magyar Ház pincéjéből. A népszínmű adaptációja azért különleges, mert ez az egyetlen, amely megörökítette az utókornak filmszalagon a magyar színjátszás nagyasszonyát, Jászai Marit. A filmet szabadtéren, a Szent István téren felállított óriásvásznon, a Győri Filharmonikus Zenekar élő zenei kíséretében láthatja a közönség. Összegyűjtöttünk öt érdekességet, amelyek A tolonc elkészítésének kulisszái mögé vezetnek be.

1) A tolonc a Hollywoodban világhírűvé vált Michael Curtiz, azaz Kertész Mihály legkorábbi fennmaradt rendezése, igazi filmritkaság. Az ekkor 28 éves Kertész a kolozsvári Proja-film cégnél készítette el a filmet, amely egyébként már a tizedik alkotása volt. A hazai filmes körökben is az elsők közt számontartott direktor 1919-ben Bécsbe, majd Hollywoodba emigrált, ahol az egyik legtermékenyebb rendezőként dolgozott élete végéig. Közel ötven Magyarországon forgatott filmje közül még Az utolsó hajnal (1917) és a Jön az öcsém (1919) című rövidfilm maradt fenn.

2) A tolonc az egyetlen fennmaradt film, amelyben Jászai Mari játékát megcsodálhatjuk. A színpad nagyasszonya ezen kívül még egyszer játszott mozgóképen: az 1914-es, azóta elveszett Bánk bán adaptációban Gertrudist alakította. A tolonc forgatása nem ment feszültségmentesen, a színésznő az egyik jelenet során bordatörést szenvedett, amikor a szerepe szerint meg kellett állítani egy hintót, hogy a rajta ülőknek jósoljon. A rendezővel, Kertész Mihállyal kölcsönösen egymást okolták a galibáért, a színésznő pedig neheztelve hagyta el a forgatást.