Best WordPress Hosting
 

Ezek voltak a hazai aukciós csúcsárak 2023-ben – I. rész

via artportal.hu => eredeti post link

A bevezetőben képzőművészeti alkotásokat említettünk, valójában azonban a TOP 10-ben a korábbi évekhez hasonlóan kizárólag festmények vannak. Más műfajokban – szobor, grafika, stb. – idehaza nagyságrendekkel alacsonyabb árak születnek. (Persze a globális piacon is a festmények dominálnak, de azért ott előfordulhatott például az, hogy – igaz, csak rövid időre, 2015-ben – egy Giacometti-szobor számított a világ legdrágább műalkotásának.)  Nincs változás abban sem, hogy – szerencsére – magas azon – zömmel XX. századi – művészek száma, akiknek művei versenyben lehetnek a TOP 10-es helyekért. Erre a listára idén nyolcan kerültek fel, azaz mindössze két művésznek, Rippl-Rónai Józsefnek és Gulácsy Lajosnak sikerült dupláznia. (Rippl-Rónai esetében ez gyakran előfordul, Gulácsynál azonban az életmű lényegesen kisebb mérete miatt szinte sosem.) Nincs változás abban sem, hogy a legmagasabb ársávban lényegében csak a két vezető művészeti aukciósház, a Virág Judit és a Kieselbach Galéria rúghat labdába és ez még a kortárs kategóriában is így van. Korábban időnként más házaknak is sikerült egy-egy tétel erejéig felkerülniük a TOP 10-es listákra, tavaly erre nem akadt példa.

Az a hazai piacon szinte forradalminak mondható 2022-es fejlemény, hogy egy élő művész alkotása is szerepelt az összesített toplistán, tavaly nem ismétlődött meg; sorozatunk második részéből látható lesz majd, hogy erre ezúttal esély sem volt; egyelőre nem folytatódott a kortárs csúcsárak közeledése az abszolút rekordokhoz. 

A nemzetközi piac egyik érdekes tavalyi fejleménye volt, hogy miközben az alacsonyabb árkategóriákban a tételszám és a forgalom is bővült, a csúcskategóriában kevesebb tétel került kalapács alá és azok alacsonyabb áron is keltek el. Ugyanez a jelenség idehaza is megfigyelhető volt; míg 2021-ben 460 millió forint volt a legmagasabb leütési ár (ez máig abszolút rekordnak számít, lásd itt) és 206 millió a TOP 10-es művek átlagára, addig ez a két szám 2022-ben már 300, illetve 163,5 millióra (lásd itt), tavaly pedig 220, illetve 143 millióra csökkent. És bár, ahogy az előzetesen kommunikált becsértékekkel való egybevetés mutatja, néhány vezető tétel leütési ára elmaradt a várakozástól, ebből és a fenti számokból nem törvényszerűen adódik – igaz, nem is zárható ki – az a következtetés, hogy a gyűjtők óvatosabbá váltak és kevésbé mélyen hajlandóak csak a zsebükbe nyúlni. Már csak azért sem, mert a TOP 10-es listán szereplő művek nagyobbik feléért, egészen pontosan hatért, az érintett művészek korábbi csúcsárait meghaladó szintig tartott a licitcsata. E tekintetben külön érdekesség, hogy Gulácsy Lajos mindkét, a listán szereplő alkotásával új életműrekordot állított fel; közülük az első mindössze egy napig élt.